טרנדים וכל מה שקורה // דצמבר 2023

חודשיים עברו מהשביעי לאוקטובר ואנחנו מציינים את נר שמיני של חג החנוכה – ימים בהם נראה שהעולם חשוך מתמיד ובו גם רגעי אור, תקווה וסיפורי גבורה. ההתרחשות האינטנסיבית והמורכבת של המציאות שלנו, באה לידי ביטוי גם ברשת, בה מתנהלת עוד זירת לחימה עם רגעי אתנחתא משלה. אנחנו כאן שוב לדווח מה קורה, וכרגיל לסגור לכם את הפינה.

it depends on the context

בשבוע האחרון התחוללה סערה בארה״ב והכתה גלים בישראל ובעולם, לאחר שראשי האוניברסיטאות הרווארד, MIT, ו-Penn (אוניברסיטת פנסילבניה) סירבו לגנות קריאות אנטישמיות ברחבי הקמפוסים בשימוע שנערך בנושא בפני ועדת החינוך של בית הנבחרים. צפו כאן בסרטון המקומם מתוך השימוע, בו נשאלות ראשי האוניברסיטאות על קריאות לרצח המוני של יהודים (מתייחס בעיקר לקריאת השנאה there is only one solution intifada revolution) ופעם אחר פעם הן מתחמקות מלענות ״כן״ לשאלה הפשוטה אם קריאה כזו נוגדת את כללי האוניברסיטה, זאת בתירוצים של חופש הביטוי ושזו ״החלטה תלויית קונטקסט״. התגובות הזועמות לא איחרו להגיע – סרטונים מתוך השימוע פורסמו ברשת ובחדשות המקומיות, ממים רבים עם השוואות ותמונות מהשואה עם הכיתוב ״it depends on the context״ הופצו כדוגמת המימ הזה, יחד עם קריאות להתפטרותן של הנשיאות, זאת כמובן, בשילוב לחץ עז ומשיכות כספי תורמים למוסדות אלו. לאחר ניסיון התנצלות עלוב, פורסם השבוע מכתב התפטרותה של נשיאת פן (ליז מגיל), ואנחנו מחכים לבאות אחריה.

המוסדות המצויינים כאן הם רק חלק מהתופעה הרחבה והמטרידה (רק השבוע פורסם תיעוד של השחתת חנוכיה באונ׳ ייל), הלוגואים הפופולריים של אוניברסיטאות העילית האלו עדיין נמכרים כחלק מקולקציות ביגוד שונות ברשתות אופנה בארץ שנקראות עכשיו להוריד את המוצרים מהמדפים. הנה סרטון תמיכה מרגש שפירסם ד״ר פיל המדבר על השיח בקמפוסים ולמה באופן חד משמעי יש לפטר את ראשיהם ולהחליף את הנהגתם. עוד תכנים בולטים – סרטון של השימוע עם שימוש ב-AI בו החליפו את המילה ״יהודים״ ל״שחורים וחומים״ ומעביר בצורה נוקבת את הצביעות בהשוואה של הקהילות המדוברות. למי שפספס, מערכון של ארץ נהדרת בהשתתפות מייקל רפפורט, שהגיע היישר מהוליווד לתמוך בישראל, עם מערכון מבריק בשימוש דמויות מהארי פוטר. לעומת זאת, תכנית הסאטירה המפורסמת SNL קיבלה ביקורת רבה השבוע לאחר שידור מערכון המתייחס למקרה, בו מושא החיקוי הוא דווקא דוברת בית הנבחרים ולא נציגות האוניברסיטה – בחרנו לא לצרף את הלינק, אלא דווקא להראות מערכון אחר של התוכנית מלפני 8 שנים בהשתתפות דקוטה ג׳ונסון, שעכשיו רלוונטי יותר מתמיד >

עוד מהמלחמה באנטישמיות, בבורות, ומי שבניהם

תכירו עמוד אינסטגרם בשם Jew hate database שהמטרה שלו היא לחשוף ולמצוא אנשים שהתבטאו נגד יהודים במדיה, בהפגנות, בקריעת פוסטרים של חטופים ועוד. היוצרים מאחורי העמוד מצליחים בדרך כלל לסגור מעגל על שמות האנשים ולחשוף אותם ובעצם לעשות להם שיימינג מוצדק ולעמת אותם עם מעשיהם.

כחלק מפעולות ומהלכים רבים של יהודים בעלי השפעה בעולם שנעשו מאז תחילת הלחימה כנגד האנטישמיות, דובר רבות ברשת על עורך דין יהודי אמריקאי שרכש את הזכויות וסימן המסחר עבור הסלוגן “From the river to the sea, Palestine will be free” כשהמטרה בעצם היא אפשרות לתבוע גורמים שמוכרים חולצות וכובעים שעליהם מוטבע הביטוי. למרות הנחרצות בה דווח הסיפור, הבקשה ממתינה לבחינה ולא בטוח שתהיה רלוונטית, בכל זאת, מהלך משעשע של המוח היהודי שתפס את תשומת לב העולם.

ז'רגון מלחמה

כמה דוגמאות לטרנד ״ערכי מילון״ שנעשו בו כמה שימושים בזירת ההסברה – יוצרת תוכן בשם קרן עזריה, יצרה מונחים מנוסחים היטב, המעלים את עיקרי הצביעות והאנטישמיות במאבק הנוכחי, עם מושגים המורכבים מהלחמת מילים כמו: Propagaza המדבר על הסיקור המוטה של התקשורת העולמית, FeminISISt המצביע על השתיקה הרועמת של ארגוני זכויות נשים בעולם אל מול הישראליות קורבנות האלימות המינית בשבת השחורה, PosTear על תופעת תלישת הפוסטרים של החטופים ברחבי בעולם. הנה דוגמא נוספת מיוצרת תוכן נוספת – Hamassacre במילה אחת על הטבח הנורא.

מהצד השני של המתרס, באתר המפורסם ״Urban Dictionary״, מילון מקוון להמונים (דומה לויקיפדיה רק של סלנג וביטויים באנגלית), משתמשים הוסיפו מושג חדש, בו הפכו את המילה ישראל, לפועל – israeled, ומסבירים אותו כמונח המוגדר לאדם הטוען שמשהו ששייך למישהו אחר שייך לו, או במילים אחרות, גניבה. המונח התפרסם ב-x (טוויטר לשעבר) זכה לתשומת לב משמעותית ומלחמה מוצדקת בתגובות. כתבה בנושא  

עוד הלחם מילים שצריך להכיר – Pallywood, שילוב של המילים של הוליווד ופלסטין שנועד לתאר ולחשוף את התעמולה השקרית של אויבינו והפצת תכני פייק ניוז שלהם – תמונות עשויות AI וסרטונים מבויימים. בטח ראיתם את המשפיען מעזה שצילם את עצמו פצוע ויום לאחר מכן בריא כרגיל. הנה סרטון לקט של תכנים מזוייפים תחת הכותרת פאליווד, ועוד סרטון שהפך ויראלי and the oscar goes to hamas על התנהגות של מחבלי החמאס בעת שחרור החטופים >

מאפיין נוסף של החיים בצל המלחמה הוא הצפייה בחדשות מסביב לשעון, שמענו שוב ושוב מושגים שכבר נמאס לנו לשמוע (אתם יכולים לנחש לבד מה הם) והדבר יצר גל של התייחסויות בפני עצמו, הנה סרטון שמדבר בדיוק על זה. האקדמיה ללשון התייחסה גם היא עם סרטון בטיקטוק בו היא מספקת לנו חלופות עבריות למילים החרושות. באמת תהינו למה קונספציה ולא תפיסה, אבל לא הכרנו את החלופה העברית לאסקפיזם >

פלייליסט מלחמה 

הרבה שירים ליוו אותנו מתחילת המלחמה, והנה סקירה קצרה שלהם:

  • השיר ״לצאת מדיכאון״ של יגל אושרי המוכר לנו יותר כ״גם בשעות החשוכות של הלילה…״ הפך להמנון המלחמה ולסאונד נפוץ בטיקטוק בעיקר לסרטונים של לוחמים חוזרים הביתה מהלחימה. השיר כבר הספיק להימאס על כולנו, הנה סרטון פרודי בטיקטוק.
  • יסמין מועלם עם השיר ״יהיה טוב״, והשיר ״יחפים״ אחרי שפורסם סרטון של לוחם מסתערב שר ומנגן אותו, ריגש את כולנו והפך לוויראלי. מאז הספיק הלוחם, בהפוגות הקצרות בחזרה הביתה להקליט ולפרסם אותו באופן מקצועי. 
  • פנינה רוזנבלום עם ״איפה הייתם ב7.10״ בביצוע בכורה די קרינג׳י יש לומר בתוכנית הבוקר של יעל פוליאקוב ותום אהרון, בו הם נראים כאילו הם משתדלים לא לצחוק. תודה לפנינה שהעלתה חיוך לכולנו וסיפקה עוד סאונד הומוריסטי להשתמש בו בטיקטוק.
  • ״חארבו דרבו״ מהצמד נס וסטילה שהביאו לנו את להיט הענק "תיק קטן". שם השיר הוא רפרנס למילותיו בקשר של של אחד מקודקודי המלחמה בעת הכניסה הקרקעית לעזה. השיר זכה לתשומת לב רבה בארץ, אך גם סוקר שלילית בעולם על ידי מתנגדים שפירשו את מילותיו כאלימות, הנה כתבה עם הסבר.
  • ״אין לך מה לדאוג״ (… אני נזהר ולובש גם סוודר) או בשמו העממי ״תחתונים וגופיות״, שיר שנכתב במלחמת יום כיפור ובוצע במקור ע״י עוזי פוקס. החידוש שלו שנעשה בחגיגות 70 שנה לישראל ע״י הלהקות הצבאיות התפרסם כעת (ביצוע של נדב גדג׳) ומככב בסרטונים שונים בטיקטוק של חיילים בשטח או אפילו סרטוני איפור כדוגמת הסרטון הזה
  • ״אבא שלי זה דני קושמרו״ התחיל בתור מערכון של אנסמבל התיאטרון הקומי "ציפורלה" הרבה לפני המלחמה. דמותו של דני הפכה אהובה מתמיד לאחר שתיפקד בתור קול מרגיע, וסמכותי בכל הכאוס של תחילת המלחמה וזכה לתשומת לב רבה ברשת יחד עם הסאונד המדובר. הנה גרסת ההמשך – אבא שלי זה ברהנו טגניה.

שגרת מלחמה

רחל מאופקים והעוגיות שלה סיפקו לנו את שבירת הקרח הראשונה בצל המציאות הבלתי נתפסת, הנה כמה טרנדים שקורים עכשיו הראשונים שלא בהכרח קשורים למצב:

  • אם שמעתם את המושג ״שכירה״ לאחרונה בהקשר לא ברור, זה בגלל יזמית צעירה בשם לבנת שסרטון שלה מסבירה למה היא לא מוכנה להיות חברה של שכירות הפך ויראלי. הפרובוקציה הצליחה ויצרה גל של התייחסויות וחיקויים, וגם מיני טרנד בפני עצמו עם סאונד ותבנית ספציפיים. לדוגמא כאן וכאן.
  • הקלטת וואטסאפ ביזארית של אדם שמתלונן על כך ש"נחש אותו נחש" הפכה ללהיט ברשת – יוצר סאונד חיבר אותה באופן רנדומלי עם השיר Sound of Silence של סיימון וגרפונקל בסרטון הזה והתוצאה היא סאונד מדבק במיוחד שקשה להפסיק לזמזם. הפוגה רנדומלית במציאות הנוכחית.

נסיים במתכון לסופגניות מתוך פרוייקט מהמם שיצרה יוצרת תוכן בתחום האוכל בשם עדי שילון, בו היא מקדישה את העמוד שלה עם סרטונים לחטופים ומספרת עליהם ועל חייהם דרך האוכל שאהבו.

עד כאן עדכונים מסולט אנד פפר עד לפעם הבאה,

חג שמח, מלא אור ותקוה.

סיימת? יש עוד לקרוא

מייל הטרנדים של Salt&Pepper

טרנדים וכל מה שקורה // פברואר 2024

חידושים טכנולוגים משנים את העולם, המתכון להצליח בטיקטוק, מצעד הפרסומות של סופרבול, וסיפור על מותג בן 100 שקם לתחיה בזכות הסושיאל מדיה. אז מה עוד

התחילו שיחה ב-WhatsApp
💬 בואו נפצח בריפים יחד
היי 👋 אני נעה מ-Salt&Pepper. זמינה כאן בוואטסאפ או בטלפון 03-9153565