שנה חדשה, טרנדים חדשים – פיצ׳רים חדשים באינסטגרם ובווצאפ, האם באמת סוגרים את טיקטוק? סדרות ותיקות יורדות מהמסך שלנו, הפשוטע מחפשת עבודה, איך תיק בירקין קשור לשריפות בלוס אנג׳לס? מה זה מדד הסלולר הישראלי? והכי חשוב – כולנו מחכים שהם כבר יגיעו הביתה🎗️
אז מה עוד קורה? על מה כולם מדברים? אנחנו כאן כדי לסגור לכם את הפינה!
The Wirkin bag
וולמארט הצליחה לעורר באז בשבועות האחרונים כששיווקה גרסה זולה לתיק ה״בירקין״ האייקוני של הרמס (התיק היקר והאקסלוסיבי ביותר בעולם). החיקוי של וולמרט שנודע בשם – ה"ווירקין", נמכר ב-78 דולר לעומת המקור שעולה למעלה מ-10,000 דולר, וזאת רק אחרי שרכישתו מתאפשרת לאחר תקופת המתנה בה הקונה הפוטנציאלי מוכיח את מעמדו ומקבל אישור לרכוש את התיק. הווירקין זכה לפופולריות עצומה בטיקטוק, מה שהוביל למכירה מהירה שלו והרשת התמלאה סרטונים והתייחסויות.
התיק הוביל לדיון על פערי מעמדות והפך לסמל מכוון של מעמד הביניים, רבים ראו בווירקין סמל לנגישות ולחתירה נגד האליטה הכלכלית. מהצד שני של המתרס הביעו תמיכה בקטגוריית העיצוב היוקרתי וביקורות על עידוד צריכת אופנה מהירה ופגיעה בסביבה.
השיח סביב התיק השתלב במגמה רחבה יותר של אנטגוניזם כלפי האליטה, שהתבטאה לאחרונה גם בזעם ציבורי כלפי סלבס המגייסים תרומות למי שאיבדו את ביתם בשריפות לוס אנג׳לס או במקרים אחרים כמו תמיכה במי שהואשם ברצח מנכ"ל של חברת ביטוח בריאות.
@aiyu.jellyy The exclusive “wirkin” 🤭 it’s sold out on Walmart so I had to go beg for one at Hermes 🥲 #wirkin #walmartbirkin #hermesaddict #hermesbirkin #birkinunboxing #satire
♬ πρωτότυπος ήχος – Spiros Zorpidis – Spiros Zorpidis
במקביל, וכנראה שלא במקרה, מעצב פיליפיני עם חשבון בשם grocerybags_grocerybags@ יצר מוצר פשוט לכאורה אך עשוי בצורה מדוייקת וחכמה – תיק לנשיאת מצרכים שמודפסת עליו תמונה של תיק הבירקין. הניגוד והמשחקיות בין יקר וזול, בין נמוך לגבוה, יצר נחשקות סביב המוצר, והדיון עליו או השימוש בו הפך להיות ממש אקט אומנותי. התיק מגיעה עם אריזה ועליה הכיתוב ״הקניות שבפנים יעלו לכם כמו התיק עצמו״
בשני המקרים, לא התקבלה תגובה רשמית מצד ״הרמס״ חברת הבירקין המקורית. אך בימים האחרונים לא ניתן להשיג את הוירקין של וולמארט. אך תיקי המצרכים עדיין זמינים לרכישה.
@jazzydyds Replying to @alicia Mama Viv shows off her NEW BIRKINS 😜😜@grocerybags_grocerybags #hermes #birkin #designerbags
♬ original sound – Jasmine Dyduła
TikTok United States
אם בית המשפט העליון לא יפסוק אחרת, טיקטוק, שנמצאת כיום בבעלות חברת הטכנולוגיה הסינית בייטדאנס, עומדת להיות מוסרת ב-19 בינואר מחנויות האפליקציות של אפל וגוגל בארצות הברית כתוצאה מצו פדרלי שנחתם על ידי הנשיא ג'ו ביידן באפריל. האיסור מגיע בעקבות חששות שסין עשויה להשתמש בטיקטוק ככלי מעקב אחרי אזרחים אמריקאים. על פי החוק, קונה אמריקאי יאפשר את המשך השימוש באפליקציה בארה"ב.
בתפנית דרמטית במאבק המתמשך על עתיד אפליקציית הרשת החברתית , סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, בוחן אפשרות לרכוש את פעילות החברה בארצות הברית. על פי הערכות, שווי הפעילות האמריקנית של טיקטוק נע בין 40 ל-50 מיליארד דולר. סכום זה משמעותי אפילו עבור מאסק, שרכש את טוויטר (כיום X) בשנת 2022 תמורת 44 מיליארד דולר, ועדיין משלם הלוואות משמעותיות בגין עסקה זו.
השרשור של ״הפשוטע״
הדמות האהובה, החריפה והכי רלוונטית ברשת – ״הפשוטע״ (דמות פיקטיבית בפייסבוק ובאינסטגרם שנוצרה ע״י בר אלמליח המוכשר) העלתה ממש אתמול פוסט שהיא מחפשת עבודה. מנהלי הסושיאל של כל מותג אפשרי ברחבי ישראל, מסחרי או ציבורי, לא פיספסו את הטראפיק הצפוי ומיד הצטרפו לחגיגה. ממליצים לעבור על שלל תגובות המותגים עם כוס קפה >
בתזמון לא ממש מפתיע, יום אחרי השרשור הוויראלי, תאגיד השידור הציבורי כאן 11 הודיעו על הסדרה החדשה בהשראת הפשוטע, שאלמליח הוא אחד מכותביה ביחד עם אושרית סרוסי וחן רוטמן.
איראן מתירה: וואטסאפ וחנות גוגל פליי חוזרים לפעילות
הרפובליקה האסלאמית של איראן החליטה לבטל את האיסור הגורף לשימוש בוואטסאפ וחנות האפליקציות של גוגל במדינה. על פי שר התקשורת זהו "צעד ראשון בהסרת מגבלות על האינטרנט". בעבר האפליקציה נאסרה לשימוש כי עזרה למפגינים להתארגן למחאות נגד הממשל.
לפי הדיווחים, איראן מעוניינת להפחית את ההגבלות שהטילה המדינה על האזרחים בשימוש ברשת האינטרנט, כאשר הסרת האיסור על האפליקציה של 'מטא' וחנות הגוגל מהווה צעד ראשון לכך.
גם אחרי הסרת האיסור, מדינת הטרור השיעית הייתה ונותרה אחת המדינות עם ההגבלות הגדולות ביותר על שימוש באינטרנט. עדיין אסורים לשימוש אפליקציות כמו 'טוויטר' – בו אגב מחזיק בחשבון רשמי מנהיג הדת של איראן עלי חמינאי, פייסבוק, יוטיוב ועוד.

ChatGPT X WhatsApp
OpenAI ו-Meta הודיעו על שיתוף פעולה חדש שיביא את ChatGPT לוואטסאפ.
מדובר בעדכון מעניין במיוחד, בו משתמשים יוכלו לשלוח הודעה או להתקשר למספר טלפון ייעודי באפליקציית הוואטסאפ ולהגיע ישירות ל- ChatGPT. במילים אחרות, מעכשיו תוכלו להתכתב ולשוחח עם ChatGPT בוואטסאפ כמו שאתם מתכתבים עם כל בן אנוש אחר דרך האפליקציה ולקבל תשובות לשאלות, עזרה בתכנון פרויקטים, או פשוט לנהל שיחה קלילה על כל נושא שתרצו.
OpenAI הכריזה כי כל אחד, בכל מקום בעולם, יכול כאמור לשוחח עם ChatGPT באמצעות שליחת הודעה או ביצוע שיחה למספר הטלפון 1-800-242-8478. החברה ציינה כי המהלך נועד להנגיש את הטכנולוגיה גם לאלו הנתקלים בקשיים בגישה לנתונים מהירים או לאינטרנט יציב, ולהציע פתרון פשוט ונוח דרך פלטפורמת הודעות מוכרת.
@openai You can now talk to ChatGPT by sending a message on WhatsApp, just type in 1-800-242-8478 as the recipient. This is an experimental way to talk to ChatGPT, so availability and limits may change. For a fuller experience with access to more features like search, higher limits, and greater personalization, existing users should continue using ChatGPT directly through their accounts.
♬ original sound – OpenAI
מדד הסלולר של הישראלים
סקר "מדד הסלולר של הישראלים" מבית קבוצת פרטנר חושף: הרשת החברתית המועדפת על בני הנוער בארץ היא יוטיוב, הרבה לפני טיקטוק. במקביל, פייסבוק הפכה באופן רשמי לרשת חברתית של מבוגרים, ומבין האפליקציות של 'מטא' – הצעירים מעדיפים את אינסטגרם.
המחקר בוצע על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה" בקרב מדגם ארצי ומייצג של כ-4,500 משתתפים, לצד מדגם ייחודי בקרב כ-400 בני נוער בגילאי 12-17. לפי הסקר, ל-97% מהישראלים יש סמארטפון, ואם היו נדרשים לוותר על דבר אחד בחיים, מחציתם לא היו מוכנים לוותר עליו. כ-45% בעלי אחד מדגמי הגלקסי של סמסונג ו-32% בעלי אייפון. 12% מחזיקים בדגמי שיאומי ו-10% במותגים אחרים.
מהנתונים עולה כי האפליקציה הפופולרית בישראל היא וואטסאפ, ויותר ממחצית מהנשאלים טוענים כי היו בוחרים בה אם היו נדרשים לבחור אפליקציה אחת בלבד בסמארטפון שלהם. במקביל, האפליקציה שבה נעשה השימוש הרב ביותר בפועל היא Waze, ולאחריה בסדר יורד – אפליקציות בנקים, מוזיקה, קופות החולים ואפליקציות קניות שונות.
יורדים מהמסך
שתי קומדיות אייקוניות מסיימות את דרכן על המסך, כל אחת עם מורשת משלה שהותירה חותם בלתי נשכח:
הסדרה "סברי מרנן" שגרמה למיליוני ישראלים לצחוק על עצמם מגיעה לסיומה: אחרי 323 פרקים ו-13 שנה מותירה אחריה מורשת של הומור, משפחתיות והתמודדות עם פערי עדות בחברה הישראלית.
יהורם גאון, המגלם את סילבן חסון, סיפר ל-מעריב: “זו סדרה מופלאה שנגעה בכל בית בישראל”. הסדרה שברה שיאים והפכה לקומדיה הישראלית עם מספר הפרקים הגדול ביותר, ואף זכתה לגרסאות בינלאומיות ביוון ובארה”ב.
במקביל, סדרת הקומדיה האמריקאית "חברים" ירדה סופית מנטפליקס: איך זה ישפיע על ענקית הסטרימינג? כמו בכל סוף שנה, נטפליקס ישראל מודיעה שתוריד את הסדרה ״חברים״, אבל הפעם לא היה מדובר רק באיום.
הקומדיה שכללה עשר עונות זכתה להצלחה ענקית. בזכות שידורים חוזרים ונשנים וזמינות בנטפליקס, הסדרה שימרה את הפופולאריות שלה גם בקרב אלו שלא ראו אותה בזמן אמת.
@ask__dani חמש עובדות על "חברים" שיורדתת היום מנטפליקס #חברים #נטפליקס #פוריו
♬ original sound – Ask Dani
פיצ'רים חדשים באינסטגרם
מטא ממשיכה במרוץ העדכונים שלה: מעכשיו אינסטגרם הוסיפה אפשרות חדשה לתזמון הודעות במערכת ההודעות הישירות שלה. פיצ'ר זה מאפשר למשתמשים ללחוץ לחיצה ארוכה על כפתור השליחה, לבחור תאריך ושעה, ולשלוח את ההודעה במועד שנקבע מראש. כרגע, הפיצ'ר זמין להודעות טקסט בלבד, בעוד שתמונות, סרטונים או קובצי GIF עדיין ניתנים לשליחה בזמן אמת בלבד.
כאשר נכנסים לשיחה עם הודעות מתוזמנות, מופיעה הודעה המציינת כמה מהן ממתינות לשליחה. ניתן ללחוץ על ההודעה ולבצע שינויים כמו מחיקה או שליחה מיידית לפני הזמן שנקבע. נכון להיום, ניתן לתזמן הודעות עד 29 ימים קדימה, מה שיכול להתאים לשליחת תזכורות או הודעות עתידיות.
@carla.maeee thanks to this scheduled message of instagram 😜 #fyp #fypシ #fypage #fyppppppppppppppppppppppp #greetings #viral #foryou #instagram #trend #ig
♬ Brazim bruno – itsmeunise
במקביל, אינסטגרם תאפשר ליוצרים לבחון את התוכן שלהם בטרם יפיצו אותו בצורה רחבה עם פיצ'ר ה-Trial Reels ("רילס ניסיוניים") החדש, אשר יאפשר לשתף סרטוני רילס בקרב משתמשים חדשים שאינם עוקבים אחר היוצר ולקבל משוב על הביצועים לאחר 24 שעות, משוב שיוכל לסייע ליוצר להחליט אם מדובר על סרטון טוב ולשתף אותו עם כלל העוקבים שלו או ליצור סרטון חדש.
לאחר כ-24 שעות מהפצת הסרטון שהוגדר כניסיוני, היוצר יוכל לראות את "ביצועי" הסרטון החדש עם מידע על כמות הצפיות, לייקים, תגובות ושיתופים על מנת לדעת עד כמה הסרטון הנסיוני שלו אכן הצליח בקרב משתמשים אחרים.
לאחר מכן, הוא יוכל לבחור לשתף את הוידאו עם כלל העוקבים הרגילים שלו, או לנסות ליצור סרטון חדש, כאשר אינסטגרם אף מציעה אפשרות לשיתוף אוטומטי של הרילס הניסיוני במידה שהמדדים מציגים ביצועים טובים לסרטון בפרק זמן של 72 שעות.
@instagramcreators Your fave @Alyssa | brand builder✨ breaks down #Instagram ‘s exciting new update: Trial Reels 👏 who else is excited for this to roll out? 🤩 #CreatorAdvice #IGTips #instagramupdate
♬ original sound – Instagram Creators
הבוטים ממשיכים להשתלט על העולם
נראה שחברת מטא נחושה להילחם בירידה במעורבות המשתמשים בפלטפורמות שלה ובוחרת לשם כך בדרך לא שגרתית – הצפת פייסבוק ואינסטגרם במיליוני בוטים מבוססי בינה מלאכותית. במקום להתמקד בשיפור חוויית המשתמש האנושי, החברה מהמרת שדווקא בוטים הם המפתח לעתיד הרשתות החברתיות.
על פי דבריו של קונור הייז, סגן נשיא המוצר לבינה מלאכותית יוצרת במטא, בראיון ל"פייננשל טיימס" השבוע, הבוטים יפעלו כפרופילים לכל דבר, עם תמונות, ביוגרפיות ותוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית. "אנחנו מצפים שבוטים אלו יהיו קיימים בפלטפורמות שלנו בדיוק כמו חשבונות משתמשים רגילים", אמר הייז. "יהיו להם ביוגרפיות ותמונות פרופיל (שכמובן נוצרו ב-AI, ר"ק), והם יוכלו ליצור ולשתף תוכן שנוצר על ידי מודלים של בינה מלאכותית".
הפיצ'ר החדש של וואטסאפ
וואטסאפ, האפליקציה האהובה על ישראלים, ממשיכה להפתיע אותנו עם חידושים שמשדרגים את חוויית השימוש. אחרי שהפכה לכלי תקשורת עיקרי, וואטסאפ חותרת כעת להיות גם העוזרת האישית שלנו.
אחד החידושים הבולטים ביותר הוא אפשרות לסרוק מסמכים ישירות באפליקציה. כן, קראתם נכון! יותר לא תצטרכו להסתמך על אפליקציות סריקה חיצוניות או להעתיק מסמכים באופן ידני. פשוט פתחו את וואטסאפ, בחרו באפשרות הסריקה ותוך שניות המסמך שלכם ישלח ישירות לצ'אט הרצוי.
התכונה הזו, שכבר זמינה לחלק מהמשתמשים, תאפשר לכם לסרוק קבלות, חשבוניות, תעודות זהות ועוד מגוון רחב של מסמכים, ולהעבירם בקלות ובמהירות.
גם בחודש האחרון, דיברנו על כל הטרנדים, החדשות והקמפיינים הגדולים (אלו שהוזכרו וגם אלו שלא הוזכרו כאן) בהרחבה בפודקאסט הפרסום השבועי שלנו 103fm. ״הפסקת פרסומות״ הוא פאנל פודקאסט שבועי שפותח על ידינו ומופק מדי שבוע יחד עם החברים בתחנת הרדיו 103fm. מדי שבוע, ניב דשא ותמיר זוהר (מנכ״לי Salt&Pepper) מארחים בפאנל (יחד עם חזקוש ישורון, מנהל קריאייטיב עצמאי) אורחות ואורחים מהתעשייה. אם לא האזנתם לפרקים של החודש – הזדמנות מצויינת להאזין לכל הפרקים בכל האפליקציות הפודקאסטים האזינו בספוטיפיי או באפליקציה של 103fm